Ne aliniem la GDPR!

Vă aducem la cunoștință că www.rapitorimania.ro utilizează fișiere de tip cookie și alte tehnici similare pentru a asigura funcționarea site-ului și protejarea datelor dvs., pentru a vă oferi o experiență cat mai placută și personalizată, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul într-un mod anonim.

Le oferim partenerilor noștri de rețele sociale, de publicitate și de analiză a traficului informații cu privire la modul in care folosiți site-ul nostru prin intermediul cookie-urilor pe care ei le pot seta.

Înainte de a continua navigarea pe www.rapitorimania.ro, vă rugăm să citiți și să întelegeți conținutul Politicii de utilizare cookie și al Politicii de confidențialitate.

Prin continuarea navigării și utilizarea serviciilor noastre, vă exprimați acordul cu privire la Politica de utilizare cookie și la Politica de confidențialitate.

Ultima modificare: 29.05.2018
pop-up fumigena senzor

Jeremy Wade in Romania

marți, 24 decembrie 2013   |   16075   afişări

Au trecut multi ani de atunci. De cand toata tara vedea pe Discovery primul documentar de pescuit. Se intampla in Amazon, in mijlocul pustietatii, acolo unde un nebun s-a prabusit cu avionul, s-a imbolnavit si era sa devina desert pentru pestii Piranha, in cautarea unui monstru de care nu auzisem niciodata: Arapaima. Pe nebun il chema Jeremy Wade si facuse emisiunea Jungle Hooks, pe care toti pescarii din Romania au urmarit-o. Inclusiv eu. Am vazut ca are un site. I-am trimis un mail, l-am invitat in Romania. Si a venit.

Policansky Monarch

Tin minte de cand ne-am intalnit la aeroport. Avea ditamai bazooka, in care putea intra usor Adrian Copilul Minune. Dar nu avea manelisti in ea, avea lansete de pescuit marin. Si imi aduc aminte de cea mai mare mulineta vazuta vreodata, se chema Policansky Monarch. Nu trebuie sa uitam ca se intampla acum mai bine de 10 ani, cand Romania vazuse pentru prima oara mulinete dubioase, parca ciordite de pe vreo nava extraterestra, cu bait-runner, cand au navalit strainii peste noi la Campionatul Mondial de la Sarulesti. Asadar, un "tractor" multiplicator era ceva cu adevarat SF. Sa va zic ceva despre omul asta, pe care il tot vedem la Discovery si acum, in timp ce prinde pesti la care noi doar visam, in noua emisiune River Monsters. Probabil sunt printre putinii romani care il cunoaste ceva mai bine si care a avut sansa de a petrece o luna cu el in Delta.

Calm, calm

Eu nu cunosc si nu am vazut, nici macar in filme, un om mai echilibrat decat Jeremy Wade. Probabil ca va dati seama acum si cand urmariti emisiunea. Ce inseamna echilibrat? Pe drum spre Tulcea am facut pana cu masina. Ne-am dat jos sa schimbam roata. El luase triunghiul reflectorizant si se dusese vreo 50 de metri in spate, facand semne disperate tuturor masinilor care veneau, sa incetineasca. Romanul din mine care habar nu avea de siguranta rutiera sau precautie, obisnuit cu haosul autohton, ma uitam la el ca la usa cortului. A stat Jeremy al meu cu triunghiul in mana vreo ora, pana cand am descarcat, am scos roata, am schimbat-o, am pus bagajele la loc...

In alta ordine de idei, persoana mai calma decat omul asta nu am pomenit. Cel putin, o persoana vie. Nu vroia niciodata sa pescuiasca cu 2 sau 3 lansete, desi venise cu 3 in total. "Prefer sa ma concentrez total asupra unei singure momeli, pentru a nu rata in cazul unei trasaturi. Si asa sunt mici sansele unei trasaturi, asa ca nu vreau sa o ratez" spunea el.
Noi, ceilalti, dadeam cu cate 3-4 lansete la stationar. El dadea cu una singura. Mangaia mulineta, punea degetele incet pe fir sa vada daca pestele-momeala e inca acolo, se ridica si se incorda la orice miscare.
Maica-mea avea impresia ca e ceva dubios cu Jeremy asta. Avea pe atunci vreo 45 de ani. Nema sotie, nema gagica, statea cu maica-sa. Acum cativa ani, cand am mai vorbit cu el, mi-a zis ca a murit maica-sa intre timp. Acum na, incepi sa te intrebi diverse lucruri, dar eu am ajuns la o singura concluzie. Jeremy face parte din acei extrem de putini oameni care sacrifica tot, pentru o pasiune. Fara rabat, fara compromisuri. In cazul lui era vorba de pescuit.
Si tot ce facea individul asta ciudat, pe care il vazusem la televizor, alaturi de o tara intreaga, parea dintr-o alta lume. De exemplu, avea 0 sensibilitate la bauturile calde. Daca scoteai ibricul de ceai cu apa clocotita de pe foc, dadea pe gat toata ceasca instantaneu, fara sa schiteze cel mai mic gest. Cat despre mancare, manca absolut orice, fara sa faca mofturi. La fel si cu hainele, lucru pe care il revad acum si in emisiunea noua: ori avea mai multe camasi identice, ori avea doar una. Cert este ca era la fel in fiecare zi. Dar, spre deosebire de vreun "cetatean" autohton, vreun Dorel romanesc, omul asta nu mirosea si nu avea nici lipici la insecte.

Delta Dunarii

Ce cauta Jeremy in Romania? A fost atras de Delta Dunarii si posibilitatea ca acolo s-ar putea ascunde pesti mari. Cei de la BBC urmau sa investeasca intr-un proiect nou, si Romania era printre putinele locuri din Europa cu pesti gigantici. Am fost in Delta cu Jeremy si cu 2 prieteni, cu 2 barci, am stat cred vreo 3-4 saptamani la cort si am batut bratul Sf. Gheorghe in lung si-n lat. Jeremy a prins cativa somni la clonc, dar nimic capital. Venise cu un sonar la el si vedeam pestii cum urca, simteam trasaturile somnilor, insa numarul de rateuri era incredibil si inexplicabil. Dadusem cu tot felul de carlige, ancore si momeli. Cea mai prinzatore s-a dovedit a fi atunci bucata de peste mort. "The catfish are nibbeling!" spunea Jeremy.

Dambovita

Dar acest articol nu este unul despre pescuit, ci despre vizita lui Jeremy prin Romania. In primele zile de cand venise, ne-am dus la Muzeul Antipa, dar si in hala de peste de la Obor. Ca si acum, in emisiunea noua, cand el face putina "documentare" despre pestele urmarit. Am mai fost cu el pe Snagov, dupa stiuca, dar si pe Sarulesti, dupa salau. Asa, de incalzire. In locurile astea am fost cu Victor Tarus, la acea vreme unicul dornic si capabil sa publice un materiel in presa de specialitate despre acest strain pescar de la Discovery.Ba chiar am fost cu Jeremy Wade, da, cel pe care il stii prinzand rechini si pisici de apa dulce de sute de kilograme, pe... Dambovita. Tin minte ca era o perioada in care se prindea ca la balamuc biban. Si cum mai erau cateva zile pana la expeditia din Delta, nu aveam ce face, decat sa ne incalzim cum putem... Si tare ii mai suradea ideea de a pescui "urban", la umbra Casei Poporului, exact la Izvor. A prins si stiuca pe Snagov, si salau pe Sarulesti, dar si biban pe Dambovita. Si sunt sigur ca isi va aduce aminte de aceste locuri de fiecare data cand mai merge pe Mekong, Volga, Amazon sau Nil. Si nu doar de locurile astea. In fiecare seara ne plimbam, sa vada strainul locuri noi, ca nu mai calcase prin Bucuresti.

Povesti fara monstru

Pe vremuri, vizavi de spitalul Floreasca, era o bodega. Se chema "La Berbecu'". Patron era cica pilotul personal al lui Ceausescu. Nu stiu daca era marketing sau realitate, dar cert este ca era unicul loc din Bucuresti in care peretii erau tapetati cu tablouri de-ale raposatului. Era practic o intoarcere in timp. Dar nu te gandi acum ca era vreun Bamboo plin de separeuri si pitipoance decoltate. Nicidecum. Era o bodega in care lumea era prastie de la ora 9 AM si iesea pe brate, cu sange in alcool. Genul ala de spelunca ce vinde Saniuta la halba si bere Gambrinus.
Ies eu cu Jeremy din bloc intr-o seara. Se dusese vestea ca omul de la Discovery era printre noi. Si ma asteapta in fata scarii toti flacaii si baietasii cu care imi pierdeam vremea: - Ba', voi stiti cine e asta??? Si dupa ce s-a lamurit lumea ca aveau o vedeta internationala printre ei, am decis sa mergem la Berbecu'. Bea Jeremy al meu bere la draft, sub tabloul cu Leana, fara emotii. Dar niciodata nu se imbata, niciodata nu isi pierdea acelasi echilibru si calm iesit din comun.
Spuneam si mai devreme: nu e un articol de pescuit sau de tehnica pretentioasa. E un fel de impartasire a intamplarilor si amintirilor avute alaturi de un om special. Cat este de pescar, banuiesc ca stie toata lumea. Si nu cred ca exista vreun cititor al acestei reviste care sa nu se piarda in visare la fiecare episod al emisiunii in care Jeremy Wade scoate pe mal cate un monstru urias, posibil record mondial, chiar in fata ochilor nostri.

Jeremy revine

Inca mai pastrez legatura cu Jeremy Wade. Este mai tot timpul plecat, dar raspunde la mailuri fara ezitare. Cred ca ii voi mai face o invitatie, cred ca se va intoarce in Romania. Dar nu pentru pescuit. Sa fim seriosi, nu vad ce i-ar putea oferi tara noastra din acest punct de vedere. A invatat din prima emisiune, Jungle Hooks, in care a pierdut foarte mult timp cu cautarea, ca, in ultimele zile sa prinda pestele urmarit. Si e reala treaba: chiar l-a prins in ultima zi! Acum se duce numai in locatii cu o populatie abundenta in peste, in care sansele de a prinde un monstru sunt maxime. In Romania, cu toata Delta ei, sansele sunt... zero.

Asadar, in caz ca inca nu stiai, Jeremy Wade a fost in Romania. A pescuit. A vazut multe locuri. Nu a prins nimic demn de un episod cu Monstrii Apelor. Nu stiu cu ce a ramas dupa acea luna petrecuta la noi. Dar stiu cu ce am ramas eu. Am cunoscut singurul om care si-a dedicat viata unui singur scop. Sa uiti de familie, de casa, de parinti, pentru a te dedica pasiunii tale, inseamna mare lucru. Si in caz ca nu esti abonat la derbedeii aia de la RDS-RCS, ca mine, data viitoare cand te mai uiti la un episod din River Monsters, sa te gandesti ca ai in fata un pescar total. Poate unicul ce a respirat vreodata in Romania.

Valentin Manus
Articol aparut in revista Pescuitu Pentru Toti

Dezbate subiectul pe forum.

La 2 persoane le place asta.