Ne aliniem la GDPR!

Vă aducem la cunoștință că www.rapitorimania.ro utilizează fișiere de tip cookie și alte tehnici similare pentru a asigura funcționarea site-ului și protejarea datelor dvs., pentru a vă oferi o experiență cat mai placută și personalizată, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul într-un mod anonim.

Le oferim partenerilor noștri de rețele sociale, de publicitate și de analiză a traficului informații cu privire la modul in care folosiți site-ul nostru prin intermediul cookie-urilor pe care ei le pot seta.

Înainte de a continua navigarea pe www.rapitorimania.ro, vă rugăm să citiți și să întelegeți conținutul Politicii de utilizare cookie și al Politicii de confidențialitate.

Prin continuarea navigării și utilizarea serviciilor noastre, vă exprimați acordul cu privire la Politica de utilizare cookie și la Politica de confidențialitate.

Ultima modificare: 29.05.2018
pop-up fumigena senzor

O mulineta dupa 10 ani! Daiwa Steez 2508.

luni, 16 iulie 2018   |   5216   afişări

Când vine vorba despre întreținut scule de pescuit, cred că sunt cel mai prost exemplu, cel puțin la capitolul mulinete. Nu le desfac niciodată, nu le întrețin, când consider că au ajuns la capătul puterilor le dau cadou sau le păstrez pentru panoplie. Fix aceeași soartă a avut și o Daiwa Steez 2508 cumpărată de la Arrow International acum 10 ani. Și totuși...

Arrow 2007

Îmi aduc aminte parcă ar fi fost ieri când am văzut-o în showroomul Arrow, în 2007. Prețul era mult peste bugetul meu, nu mai știu cu exactitate cât, dar depășea cu siguranță 500 de euro. Am făcut cunoștință prima oară cu ușurimea corpului de magneziu, de învârtit nu vă mai zic ce senzații am avut, clar a fost dragoste la prima manivelă. Și am tot învârtit la ea de fiecare dată când mă duceam în showroomul Arrow, la acea vreme în Crângași. Era singura pe stoc, m-am împrumutat de bani și am luat-o, o mică avere.

Din Deltă în Suedia

Timp de 10 ani această mulinetă a fost prezentă în toate partidele mele de pescuit, mai puțin la clean și păstrăv ba nu, stai, am pescuit și la păstrăv de mare în Norvegia cu ea. Datorită greutății reduse, Daiwa Steez se potrivea perfect pe orice lansetă aș fi pus-o. Șalău, știucă, biban, bass, păstrăv de mare, pălămidă, crap (accidental) fără exagerare, această mulinetă are câteva sute de pești și partide la activ în România, Spania, Italia, Suedia, Norvegia, Portugalia, Kazahstan și alte țări prin care am pescuit. Fiind întotdeauna prima opțiune indiferent de specia vizată. Cum spuneam și mai sus, nu am întreținut-o, nu am menajat-o, nu am desfăcut-o niciodată. După primii ani a început să fâșâie, cum fâșaie cam toate mulinetele Daiwa, nimic deranjant pentru mine, altfel nu s-a modificat nimic în felul în care se comportă în pescuit sau, cel puțin, așa mi s-a părut mie.

Steez deci Exist

Nu o să vă mai povestesc prea multe despre această mulinetă, pentru că totul ar fi la superlativ, vă mai spun doar că singura mulineta care s-a apropiat de calitățile ei este o altă Daiwa, Exist de această dată, Hyper Custom. Revenind la povestea ei, acum vreo doi ani i-am pierdut un capac din fund care avea și un rol de baie de ulei, am observat târziu asta, probabil după două-trei partide când mulineta începuse să meargă mai greoi. Am mai folosit-o și după aceea doar în câteva partide de știucă, era singura mulinetă care se potrivea perfect cu o lansetă Daiwa Tournament AGS 2,40 m, până când am intrat în posesia Exist-ului. Acum putea să intre la revizie, unde? La Mulinete Wordpress, Eduard Czika aka Edy Curiosul.

Pimp my reel

De-a lungul a 10 ani nu am desfăcut aceasta mulinetă decât o singură dată. Nu am desfăcut-o eu, personal, l-am rugat pe Adi, șeful de service de la firma Arrow, să îmi curețe antireturul în regim de maximă urgență, adică pe loc. Urma să plec în jumătate de oră în Delta Dunării la un concurs, aveam nevoie de mulinetă în parametri optimi. O mare parte din mulinetele Daiwa au această problemă la frig, li se blochează antireturul. L-am contactat pe Eduard, i-am spus spăsit povestea pe scurt și că aș vrea să o recondiționez la forma ei de altădată. Mi-a răspuns afirmativ, a desfăcut-o, mi-a trimis câteva poze cu părțile afectate de vreme și indiferentă. Distracția a costat aproximativ 764 de lei, dar a meritat fiecare leuț, she’s back!

Andy Arif

Vezi video, inainte si dupa!

Mai jos o să vă descriu cam cum poate să ajungă orice mulinetă pescuită intens în aproximativ zece ani, fără prea multe vizite de rutină la medic. Veți vedea defecțiuni, uzuri, cauzele și soluții de reparare. De ce foșnește mulineta, când e bine s-o ungem, cum o demontăm, cum o protejăm, câtă mizerie se poate aduna la interior, de ce să nu o aruncăm sau cum o întinerim – sunt câteva subiecte care vor fi expuse. Zece ani pentru o mulinetă pescuită e ca o viață de om – o viață în care, chiar dacă nu avem probleme grave de sănătate, e bine să mai trecem pe la medic pentru un control de rutină. În film e clară uzura internă și externă. (Eduard Csika)

Daiwa STEEZ, sau EXIST pentru piața japoneză, este arhicunoscută, dar să vedem ce rezistență a avut o mulinetă vândută cu 550 de dolari.

Dar, înainte s-o desfac, arunc o privire din exterior la posibilele deteriorări vizibile. Sus în imagine sunt urme de demontare cu scule nepotrivite, un semn destul de importat că cineva ar fi putut să o strice, și mai mult decât o julitură pe piulița rotorului. Recomand să ocoliți acest tip de intervenții neprofesioniste.

Este destul de clară mizeria acumulată pe piesele de fixare a rotorului, este unul dintre cei șase rulmenți permanent în mișcare, care pot da foșnet în mulinare.

Discurile de frână sunt cele mai perisabile piese la această mulinetă. Pentru a le păstra în formă, niciodată după o partidă de pescuit, knobul de frână trebuie să fie slăbit, pentru a presa/tasa discurile din pâslă, în cazul discurilor de carbon mult mai rezistente knobul, poate să-și facă de cap oricând.

Pentru o demontare corectă, fără cicatrici în piese, folosiți unelte potrivite, poate că mai sus este o sculă inaccesibilă multora dintre voi, dar indispensabilă demontării acestui tip de galet câteodată.

Numai după o curățare putem vedea dacă piesele sunt uzate atât de accentuat, încât să trebuiască să fie înlocuite.

Depunerile de mizerie nu sunt altceva decât rezervoare de particule care alimentează uzura pieselor.

Probabil antireturul de la Daiwa a acestei generații este ce-l mai enervant ansamblu de piese, din cauza rezistenței scăzute în sezonul rece. Recomand ca antireturul la transport să fie decuplat, ca și knobul de frână de altfel.

Piesele principale ale mulinetei nu arată prea bine neunse și necurățate după 10 ani, era bine să se fi uns și spălat măcar de trei ori în acest timp.

Înainte de înmuiere-bălăceală, piesele ansamblului STEEZ.

În mulinetă se pot găsi toate tipurile de resturi organice, de la părți din insecte până la cel mai abraziv parazit – mâlul –, dar mulineta nu colectează murdărie doar la muncă, ci și în depozitare și transport. Dacă nu are o husă, poate să primească în continuare „ajutoare” pentru uzură prematură.

După ferchezuirea organelor bătrâne urmează inspecția tehnică, eventual comparația cu piesele noi.

Este evidentă uzura inelului din cauciuc și urma lăsată pe piesa asociată sistemului de oscilare, în dreapta este inelul nou, în stânga, piesa uzată lipsei acestui inel-80.

O altă uzura vizibilă este articulația dintre rotor și brațul galetului, zona expusă depunerilor de particule din baltă.

Uzura este pe rotor – piesă prea costisitoare pentru a fi schimbată, atunci mai bine punem un manșon-34 folosit în partea opusă a pick-up-ului cu un diametru de 4,5 mm, rerotunjim gaura brațului de galet la 4,6 mm.

Și obținem un suport nou de braț-25 cu o largire de 3 zecimi pe rază a găurii.

Încă o dovadă a neglijenței în remontarea mulinetei, o șurubelniță dinamometrică poate salva o mână neadaptată șuruburilor mici.

Piesele din plastic cu acoperire metalică se mătuiesc după un timp, dar se pot poliza, reîmprospătând aspectul patinat al mulinetei.

Nu cu o investiție neglijabilă, schimbând piese de circa 170 $ + manopera, mulineta mai poate să primească o notă de 8-9, cu acești bani, dacă renunțăm la STEEZ nu găseam o mulinetă mai bună.