Ne aliniem la GDPR!

Vă aducem la cunoștință că www.rapitorimania.ro utilizează fișiere de tip cookie și alte tehnici similare pentru a asigura funcționarea site-ului și protejarea datelor dvs., pentru a vă oferi o experiență cat mai placută și personalizată, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul într-un mod anonim.

Le oferim partenerilor noștri de rețele sociale, de publicitate și de analiză a traficului informații cu privire la modul in care folosiți site-ul nostru prin intermediul cookie-urilor pe care ei le pot seta.

Înainte de a continua navigarea pe www.rapitorimania.ro, vă rugăm să citiți și să întelegeți conținutul Politicii de utilizare cookie și al Politicii de confidențialitate.

Prin continuarea navigării și utilizarea serviciilor noastre, vă exprimați acordul cu privire la Politica de utilizare cookie și la Politica de confidențialitate.

Ultima modificare: 29.05.2018
pop-up fumigena senzor

Motoare diesel pentru barci. Revolutia OXE! Interviu Tiberius Marinescu.

vineri, 28 iulie 2017   |   11313   afişări   

 

Mie personal intotdeauna mi-au placut motoarele diesel in detrimentul celor pe benzina. Mi se par mult mai fiabile si mai economice, cel putin prin prisma masinlor pe care le-am avut si/sau condus. De multe ori mi-am pus intrebarea: “De ce nu se produc si motoare diesel outboard pentru ambarcatiunile mici? Cred ca mi-ar placea unul.”. Intre timp, in anul 2015, a aparut OXE, primul motor diesel outboard produs de compania suedeza CIMCO  in colaborare cu General Motors. De curand am vazut ca este disponibil si in Romania, am vazut cateva teste facute in Delta de Tiberius Marinescu, importator OXE, pe care l-am luat la o serie de intrebari.
 
 

Salut Tiberius, spune-ne cum a luat nastere acest proiect OXE.

In primul rand, vreau sa-ti multumesc pentru acest interviu si imi pare rau ca nu ai apucat sa participi si tu la probele oficiale Oxe pe Dunare. Revenind, conceptul de diesel outboard exista de mult, si chiar s-a fabricat in serie pana acum cativa ani, dar in schimb, doar puteri mici (cea mai mare, daca nu ma insel, un 27 cp). Problema cea mai mare si motivul pentru care nu s-a dezvoltat idea de diesel outboard pana acum a fost greutatea lui; dupa care a intervenit si problema de fiabilitate la transmisie.

 

Pana la aparitia Oxe,la toate motoarele (mai pun cele pe jet) se folosea transmisia pe pinioane. Foarte buna de altfel la motoarele pe benzina, in schimb, la cuplul dezvoltat de un motor diesel, nu au rezistat. In anul 2009, s-a pus problema prima data de catre cei de la CIMCO, pentru un Outboard Diesel care sa fie practic, fiabil si fara problemele din trecut. Dupa cateva incercari, nereusite, s-a revenit la schitele initiale si totul s-a recalculat cu alta gandire. Asa a luat nastere primul motor diesel outboard montat orizontal si cel mai important, cu o transmisie pe curea (imprumutata de la colegii din aviatie) ce exclude clasicele pinioane si probleme aferente.

 

Dupa fabricarea primului motor si 5 ani de teste intense, rezultatul a fost unul spectaculos. Bineinteles, au fost probleme…de soft..de piese, de logistica …si probabil multe altele de care noi nu stim. Cu toate astea, au reusit sa le rezolve si sa livreze, asa cum au promis, un motor fiabil, puternic si rezistent.

 

De ce diesel? Cu ce se deosebeste OXE fata de motoarele traditionale pe benzina?

Buna intrebare, de ce diesel, raspunsul, il poti da chiar tu si oricine altcineva, care face multi km cu masina…consumul mic si fiabilitatea. Mai mult, stim cu totii ca motoarele outboard pe benzina consuma destul de mult, mai ales atunci cand le fortam. 

 
 
 

Deosebirea dintre Oxe si restul motoarelor pe benzina, hai s-o luam invers, similaritatile… Este outboard, are mansa si este motor cu ardere interna…si cam asta fost. Diferentele in schimb sunt numeroase. In primul rand este diesel si este montat orizontal. Este un motor modular (sunt trei mari componente, ce formeaza un intreg, si anume , motorul , cutia si transmisia ) care in caz de urgenta nu necesita demontarea totala pentru remedierea problemei. De exemplu daca s-a blocat motorul, nu trebuie desfacut tot, dar similar cu motoarele inboard, se demonteaza motorul de pe cutie si se inlatura fara batai mari de cap.

 

Are cutie hidraulica multi disc heavy duty, ce protejeaza transmisia. Crash and stop, este un avantaj major al motorului pentru ca, in caz de urgenta, operatorul poate trece de pe full inainte pe full inapoi fara sa puna in pericol transmisia sau sa rupa ceva in grup. Raportul de transmisie este variabil , adica, in fuctie de necesitati si ambarcatiune, se poate schimba de la viteza (raport de 1.7:1) la tractiune (raport 2.17:1).

 

Transmisia pe curea elimina vibratiile, uzura pinioanelor si permite o forma a transmisie mai hidrodinamica. Consumul foarte mic in comparatie cu cele pe benzina este diferenta majora. Consumul este cu aproximativ 50% mai mic fata de echivalentul pe benzina. Reviziile se fac la 200 de ore de functionare, iar garantia motorului este de 2000 de ore, cu o durata estimata de viata de 9000 ore. As putea vorbi ore intregi despre el si avantajele unui Oxe fata de traditionalele pe benzina, dar nu vreau sa rapesc prea mult timp cititorilor. 

Exista si alti producatori care urmeaza acest proiect? Are OXE comeptitie pe piata din Romania?

Din cunostintele mele , la momentul de fata, nu exista alt motor outboard diesel de putere mare lansat pe piata mondiala.

 

Cui i se potriveste acest gen de motor?

Motorul, in mare parte, se adreseaza segmentului comercial, aplicatiilor grele sau militare. O piata noua, dar cu potential este si cea de water taxi,care in ultima perioada este in plina crestere fara semne evidente de stagnare.

Momentan OXE a lansat doar motoare intre 150 si 200 CP, au in plan sa produca si motoare mai mici 50 CP?

Actualmente, singurul Oxe Diesel este cel de 200 cp iar pana la finele anului s-a anuntat si lansarea celui de 150. Pe viitor CIMCO, are in plan sa produca pana la 400 cp outboard, dar, din pacate, momentan nu avem acces la mai multe informatii. In ceea ce priveste motoarele mai mici de 150 cp , CIMCO a anuntat ca nu va atinge acest segment de piata , fiind unul foarte sensibil datorita greutatii unui asemenea diesel si implicit pretului de achizitie.
 
 

Totusi cat costa? Banuiesc ca asta este prima intrebare a oricarui client.

Pretul propus spre vanzare pe piata noastra este 38000 Euro fara TVA. La prima vedere pare un pret destul de mare, dar daca luam in calcul segmentul pentru care este prevazut motorul si cheltuielile aferente acestui segment, investitia se amortizazea sub 14 luni.

 

Unde se poate vedea, testa in Romania?

Din pacate ambarcatiunea de probe a fost expediata inapoi in Suedia, si probele pe apa s-au incheiat pe anul acesta. Motorul se poate vedea la sediul nostru in Tulcea (Marinescu Trading CO, strada Portului Nr 40, Incinta Tulco).

www.accesoriiambarcatiuni.ro




Comentarii


Momentan nu există comentarii.


cristialbu.ro